24 Oktober 2008

Lagi Kamus Bajau..

Melayu=Bajau->Sleng Kota Marudu@Kudat

Marah=Ngendole'
Main-main=Kuri-kuri
Jangan=Doong
Bunuh=Bono'/Patai
Hidup=Elum
Sama=Somo
Kita=Kiti
Mereka=Gai
Kamu=Kam
Parang=Badi'(Bajau KB=Guuk)
Lelaki=Delah
Lawa=Lawa', Lanji
Senyum=kirum-kirum
Lihat=ngenda'
Bergurau=beragam
Jalan-jalan=Laan-laan
Ketawa=Tito'o
Tua=To'o
Muda=Mura'
Panjang=Langkau
berjumpa=setemu
Makan=mangan
Lari=lela'ai/lelaie
Jalan=lumaan
Di mana=minggo
Pergi kemana=pinggo
Mari=Sung
Minta=Maku
Mencuri=Nangkau
Nakal=jajal
Perahu=Biduk
Laut=delaut
Ombak=Guyak
Kuat=Daras
Air=bue'
Sungai=suang
Pukul=papas/bobog
Tidak=Nyia'


Perkataan Bajau yang sama penggunaan/pemakaiannya dengan bahasa Melayu seperti berikut:

Sayang
Umur
Aku
kau=kamu/awak
Maju
Syukur
Rahmat
Ingin=Mahu
Tapi
Kapal
Ramai
Senang/sanang
Susah/tagal(dalam bajau pun guna perkataan susah untuk maksud susah dalam bahasa melayu)

Bersambung...
(p/s. maaf kerana perkataan tidak disusun mengikut tertib abjad)

3 ulasan:

AIRMAS berkata...

Bagus, dulu aku kerja ada orang bilang 'beloon' - aku tanya apa tu? diaurang ketawakan aku. Dela ku jomo sama Tuaran - amun aku nuut ia laan laan ta' Tuaran - nah babu2 nenek2 tu beserita sama aku ling sama - aku sengih je - banyak yang aku nda faham.

S Matnoor berkata...

Good work and keep it up! At least, ada juga material utk kami yg tidak pandai berbahasa bajau ni belajar. Malu pun ada. Balik Sabah pun jarang... apa lagi balik Langkon... boleh kira pakai jari. Tua2 begini baru mau belajar bahasa sama~ LOL. Thanks loads ;)

Tanpa Nama berkata...

hai! boleh saya tahu perkataan Bajau "mangun" tu apa maksud?


ClusterMaps

Jumlah pelawat.

Powered By Blogger